16 فبراير 2013

عيد الوعد ,, عيد الرجولة ...

 

الفلانتين ....
مممم
طيب شوفوا أنا هتكلم عن صفة الحب عامة في البداية :))

ذبذبات هائلة بتحصل في لحظاتها الأولي زي النظرة الأولي لأم وأبنها زي نظرة عشق من بنت لأبوها أو على عشق بيتولد في قلب الصبي لبلده .. كيميا بتهزك وبتخليك مش أنت

الحب عامل زي قوس قزح بتجري عليه أحلامنا و دموعنا و أمنياتنا
بنحلم و السما تلبي الندا وأنت و عملك الطيب

مرة بنتي سألتني هو ليه الواحد اللي مش كويس ربنا بيسمع كلامه وبيديله كل حاجة قلتلها لأنه هو طلب الدنيا مفكرش إن مستنينا حاجة أجمل بعد كده وتطور الأمر لكمة قلتها في سنها زمان طيب يا ماما أنا عاوزة أكون عصفورة في الجنة أفرد جناحاتي للسما ومقابلش الناس الوحشة دي أبداً

الحقيقة أنا عيطت في اللحظة دي وأفتكرت نفسي فوق شجرة النبق العالية في بيتنا العتيق و أنا بفرد أيديا و بقول نفسي أطير وما أرجعش الأرض كنت دايماً بخاف من الناس الوحشة اللي للأسف كبرت و شفتها وعديت بأسوء مراحل السخافة إن ممكن يضحك عليك ,,

الحب بإختصار مش حب بين أتنين
هو أحترام الوعد والكلمة وضعف اللي بيحبك وإحتمالك ليه وتقدير تنازلاته لأن هو بيعمل كده علشان حبك وبس

صاحب عزيز جداً قالي في مرة كلمة رهيبة فهمت معناها كويس
(صاحبك على عيبه) ده حقيقي
اقبل كل حاجة في صاحبك إلا الخيانة
خيانه مشاعر ,, وعد ,, جسد
أوعى تقبل مهما كانت روحك فيه

العيد الحقيقي مش لأتنين يحبوا بعض
العيد بجد لما نتعلم أزاي نحافظ على الحب ده

نصيحة ليكي ...
لما تحبي خليكي زي ما أنت متتغيريش لحد ومتديش كتير
متسمعيش لحد يقولك أديني أقصى ما عندك لأنه هياخد وبس
مشاعرك من حقك أنتِ وحدك مش من حق تاني

نصيحة ليك ..
لما تحب كون قد الوعد خليك راجل معاها لأخر لحظة حتى لو حصل الفراق خليها تفتكرك بالطيب ,, هي مكانش ذنبها أنها حبتك
رجولتك أنك تتحمل حبها و غيرتها وضعفها 

الحب مش شراب بنغيره كل يوم ده بيجي مرة واحدة في العمر لو مقدرتش تحافظ عليه هتحب ألف مرة بس مش هتكون زي لحظة الصدق الأولى ,,

كل سنة وأنت طيبين بقولها لولادي لصحابي لأخواتي لكل واحد متهني في بيته لبلدي لدنيا جايا هتكون أحلى أن شاء الله

ليست هناك تعليقات: