20 أغسطس 2013

3 سنين ...

 
 حاولت تماماً أتعامل مع اليوم أنه يوم عادي جداً و حاولت أبعد عن مكان صورتها في البيت و كأن الموضوع مش هاممني أو المفروض أن أتعودت عليه

ماما حبت تهرج معانا بس تهريج طلع تقيل شوية يوم عيد ميلادها زهقت من الدنيا و قررت تسافر بعيد ,, كنت حاسة من قبلها بفترة أنها زهقانة أوي دموعها كانت لا أرادياً بتنزل و كل ما أسألها ليه بتعيطي تقولي معرفش

بحكم أني بنتها الصغيرة كنت مدلعة عليها خمس شويات و كنت دايماً أقولها مش مسموحلك تمشي و أوعي تعمليها تقولي متخافيش مش همشي إلا لما تكوني شديتي حيلك ,

بس أنتِ محتاجة بانش كبير لأنك فكرتي أن لما يكون عمري 32 سنة أكون خلاص كبرت و مش محتجالك بس المشكلة إنك عارفة كويس أني معاكي عمري ما كبرت بالعكس أنا أهيف من فريدة بنتي في اللحظات اللي أنا فيها دي حالياً ,

صحيح الصدمات من بعدك كانت كتيرة بشكل متوحش بسببك رنا دي أتغيرت تماماً لحد أقوى و أشد عزيمة و غير سلبية بالمرة لكن الحقيقة مش حاباها بكره التغيير و العصبية اللي فقدت السيطرة عليها من بعدك ,

أه بحملك مسؤولية التغيير و الحزن و أن كل حاجة في حياتي ناقصها حاجة

أه بحملك أن قلبي واجعني من الصبح كأن داخلة على إمتحان لأن زي دلوقتي كنت طلبتيني و فضلت تتكلمي من 10:15 و قفلنا السماعة الساعة 11:00 و أخر كلمة قلتهالي أنا بحبك يا رنا و الحقيقة انا عارفة بتحبيني أزاي بس عمرك ما قلتيها و فاكرة كويس أزاي حطيت أيدي على قلبي لما سمعتها بكل الملائكية دي ,

أه بحملك كل وجع الأيام والسنين و عدم الخبرة في التعامل مع الناس و اللي تعبوني أوي و خلوني بالتخبط ده لحد ما قويت و بقيت أكبر من الأيام

مرة جوزي قالها في بداية جوازنا لما بسأله عن أي أكل بعمله يقولي حلو يا رنا تسلم أيدك بس وشه مش بيدل على أنه واحد بيستطعم حاجة قلتله فهمني في أيه ,, قالي يا رنا أنا بعد ماما فقدت قدرتي على أني أستطعم الأشياء غصب عني كنت بستغرب أوي و عرفت معنى اللي قاله بعد كده بالحرف ,

أه أه و كمان كمان , بحملك أن لسة موتك واجعني
على فكرة بقى أنتِ وحشتيني
3 سنين دول كتار أوي و تعبوني
و أنتِ عارفة ,,
 
ماما ..
كل سنة و إنتِ طيبة ,,
ب
ح
ب
ك
 

ليست هناك تعليقات: