20 أغسطس 2013

النهايات ...





لسة بردو محتاجة أتكلم عن النهايات تاني

سعيدة جداً بالتحول اللي بقيت فيه و اللي مخليني عايشة مع سلام نفسي مش عادي ,, كنت في البداية بكون متخبطة جداً مع أشكال النهايات كان جوايا غضب و رغبة في أن أفهم ليه و علشان أيه بيحصلي ده أنا عمري ما عملت حاجة في حد بالعكس ,

في ناس بتقول إني طيبة جداً في ناس تانية بتقول أني وشي ملائكي و في حد قالها زمان أن أنا عاملة زي نجمة في السما الكون بياخد نوره منه بحب الجملة دي على فكرة ,

و كنت بستغرب هل أنا ساذجة عبيطة او ربما غبية و غضب غضب بس عمري ما وصلت لمرحلة الإنتقام لا من نفسي أو غيري ومع الوقت بدأت تتحول عناصر الحدث لذرات صغيرة لا ترى بالقلب المجرد هي عبارة عن مشاعر متقلبة لحد ما وصلت للسلام الفعلي في أمور كتيرة في حياتي في الموت , الظلم , الفراق , الغيرة , الحب , الغياب ,

بدأت أتعامل مع كل حاجة منفصلة عن التانية مفيش دموع مفيش ذنب مفيش بلوك مفيش دعوة في غير محلها مفيش مفيش ,, و صالحت نفسي بشكل غريب و حبيت أحط كل أمر في مكانه الصح

الموت , بتعامل معاه انه سفر لمكان أجمل
الغيرة , مطلوبة بس بعقل و حكمة و متتحركيش الا في وقت الخطر
الحب , منستعناش عنه مش لازم حسياً ربما في عيون الجمال
الظلم , اتحرك بهدوء , أخد الحق حرفة
الفراق , حصل و بيحصل و هيحصل مش هتموت هتقوم و تكمل من تاني
الغياب , ممم الحقيقة هو نغزات وجع مبتفارقش صدرك بس الجميل فيه أنه بيخلف من رحم الوجع كل يوم أطفال من الشوق جعانين أوي لهمسة من شفايفك و أنت بتنطق أسمه

ذكرياتك ما ترميهاش خليها أكبر عون ليك في أيامك الصعبة و خلي النهايات هي بداية ,,
‫#‏صباحات‬ كل يوم تشرق فيها الشمس من ضيك و أفرد جناحك للهوا و أتمنى و قول يا رب و متخافش من الهوا يشدك
أصل الهوا غالب و الغنا في دربك ’ ما تبكيش على اللي راح أصله
مامشيش ده لسة بيجري في دمك ,خليك في قلب القمر و ضيه خرجه من قلبك , و عيش اللحظة و متنساش تقتل حزنك ,
يا صاحبي ده الليل بيجدل سهره على سمار نيلك
حد يهرب ياجدع من فَرح بقى من نصيبك !!
~ ~ ~

ليست هناك تعليقات: